El Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre (CERE) ha impulsat aquest 2025 la segona edició del projecte Lo Parlar Patxetí, una iniciativa de foment de la llengua catalana que combina creació lúdica, activació comunitària i inclusió lingüística. El projecte ha estat possible gràcies al cofinançament del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i el suport de la Diputació de Tarragona

Aquesta nova edició dona continuïtat a la proposta iniciada el 2024, que ja va assolir una gran acollida social i educativa a la comarca. En aquesta ocasió, el projecte s’ha centrat en la producció i difusió d’un nou joc de taula original, inspirat en la mecànica de Codi secret i adaptat a la realitat lingüística ebrenca, amb l’objectiu de recuperar paraules en desús del català antic i del parlar propi de la Ribera d’Ebre.

Lo parlar patxetí afavoreix la cooperació, la deducció i la reflexió sobre el significat i l’ús real de la llengua. Dissenyat com una eina pedagògica i participativa, el joc estimula la conversa en català i genera situacions naturals d’interacció entre persones de diferents edats i orígens, reforçant el català com a llengua de relació, convivència i pertinença cultural. El projecte també promou la inclusió lingüística de nous parlants, oferint-los un espai d’aprenentatge lúdic i contextualitzat, on poden descobrir el lèxic tradicional i les expressions pròpies del territori.

Per garantir l’impacte social del projecte, el CERE ha desenvolupat diverses accions complementàries durant el 2025. Entre elles destaca la:

Distribució del joc a totes les escoles, instituts i biblioteques de la Ribera d’Ebre.

Conferències i presentacions a centres educatius i equipaments culturals que ho han sol·licitat

Producció de materials gràfics i de difusió, com fullets, cartelleria i tote bags personalitzades, que reforcen la identitat visual del projecte i n’estenen el missatge a l’espai públic.

Amb aquesta segona edició, el CERE reafirma el seu compromís amb la preservació i promoció del català, posant en valor el parlar ebrenc com a part essencial de la identitat cultural del territori.

Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

Línia d’ajuts: Subvencions per promoure actuacions específiques per fomentar la llengua catalana a Catalunya.

Amb el suport de la Diputació de Tarragona

Línia d’ajuts: Subvencions per a activitats culturals o d’interès ciutadà de caràcter singular realitzades a la demarcació de Tarragona.

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.